کاروان صحرا طرز تهیه زولبیا و بامیه رژیمی: لذت بدون نگرانی - کاروان صحرا

نکاتی برای تهیه زولبیا و بامیه رژیمی

طرز تهیه زولبیا و بامیه رژیمی: لذت بدون نگرانی

 

نحوه درست کردن زولبیا و بامیه رژیمی

در این مقاله از کاروان صحرا، با طرز تهیه زولبیا و بامیه رژِیمی آشنا می شوید. زولبیا و بامیه از محبوب ترین شیرینی های ایرانی هستند که در ماه رمضان طرفداران بسیاری دارند. اما به دلیل کالری و چربی بالا، بسیاری از افراد از خوردن آن ها خودداری می کنند.

زولبیا و بامیه از محبوب ترین شیرینی های ایرانی هستند که در ماه رمضان طرفداران بسیاری دارند. اما کالری و چربی بالا، این شیرینی ها را برای افراد با رژیم غذایی یا دیابتی نامناسب می کند. نگران نباشید! با طرز تهیه زولبیا و بامیه رژیمی می توانید از طعم دلنشین این شیرینی ها بدون نگرانی لذت ببرید.

 

خبر خوب این است که شما می توانید با استفاده از روش های رژیمی، از طعم دلنشین زولبیا و بامیه بدون نگرانی از کالری و چربی بالا لذت ببرید.

 

زولبیا به دلیل وجود نشاسته و شکر و روغن یکی از پرکالری ترین شیرینی های سرخ شده ایرانی ها به شمار می رود.

 

طرز تهیه زولبیای رژیمی :

مواد لازم برای تهیه زولبیای رژیمی :

 آرد گندم  ۱٫۵ پیمانه
 شکر ۲ پیمانه
آب  ۱ پیمانه
 بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
 زعفران دم کرده به مقدار لازم 
 روغن برای سرخ کردن  به مقدار لازم
 خلال یا پودر پسته و بادام برای تزئین  به مقدار لازم

 

دستور تهیه زولبیای رژیمی :

برای تهیه زولبیا رژیمی ابتدا باید شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر کاملا حل شود. پس از حل شدن شکر، شعله را خاموش کرده و زعفران و نصف قاشق چایخوری آبلیمو و ۱ چهارم پیمانه گلاب را اضافه کنید. برای رژیمی تر شدن می توانید از شکر قهوه ای به جای شکر سفید استفاده کنید. زمانی که شربت کمی غلیظ شد سعله را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید.

 

اکنون خمیر زولبیا را آماده کنید. به این صورت که ابتدا آرد گندم و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و االک کنید، آب را کم کم اضافه کنید و مخلوط کنید زعفران دم کرده غلیظ را به آرد اضافه کنید تا خمیری به دست بیاورید غلظت خمیر شما نباید بیش از حد زیاد یا کم باشد و به راحتی بتوانید از قیف خارج کنید.

 

مقدار زیادی روغن در تابه بریزید تا زولبیاها در روغن شناور شوند، سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. خمیر را داخل قیف بریزید. در حالی که قیف را روی روغن فشار می دهید، در بالای تابه دست خود را به صورت دورانی حرکت دهید تا زولبیاها به شکل دایره دربیایند.

 

نحوه پخت زولبیا و بامیه رژیمی

نحوه درست کردن زولبیا رژیمی

 

دو طرف زولبیاها را سرخ کنید و سپس آن ها را از روغن خارج کرده و روی توری قرار بدهید تا روغن اضافی آن ها به خوبی گرفته شود. زولبیاهای سرخ شده را برای نیم ساعت در شربت قرار دهید و پس از آن باز هم داخل توری قرار دهید تا شیره اضافی از آن ها خارج شود. اکنون زولبیاهای شما آماده است. می توانید آن ها را با خلال و یا پودر پسته و بادام و تزئین کنید.

 

طرز تهیه بامیه رژیمی :

درست کردن زولبیا و بامیه رژیمی

نحوه درست کردن بامیه رژیمی

 

مواد لازم برای تهیه بامیه رژیمی :

 آب  یک لیوان و نیم برای شهد و یک لیوان برای خمیر 
شکر دو لیوان
زعفران برای شهد  به میزان لازم 
 گلاب  نصف پیمانه
 آبلیمو  یک قاشق چایخوری 
 آرد یک لیوان
 تخم مرغ  ۳ عدد
 کره  ۲۵ گرم
 بکینگ پودر یک چهارم قاشق چایخوری
روغن به مقدار لازم

 

طرز تهیه بامیه رژیمی :

برای تهیه بامیه نیز مانند زولبیا ابتدا شهد را آماده کنید. 

 

برای شهد ابتدا باید آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. پس از حل شدن شکر، شعله را خاموش کرده و زعفران و آبلیمو و گلاب را اضافه کنید و آن را کنار بگذارید. برای تهیه خمیر، اول لازم است ابتدا آب را بجوشانید و کره را به آن اضافه کنید. سپس بکینگ پودر را اضافه کنید. پس از آن آرد را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک خمیر یکدست و سفتی بدست آورید.

 

پس از سرد شدن خمیر، تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید و به خمیر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا کاملا مخلوط شوند. برای براق شدن بامیه یک قاشق از شهد را نیز به مواد اضافه کنید و مخلوط کنید. داخل تابه ای مناسب روغن زیاد بریزید و اجازه بدهید داغ شود.

 

خمیر را در قیف با ماسوره ی مناسب بریزید و به صورت دایره ای یا بیضی داخل روغن بیندازید و به اندازه ی دلخواه سرخ کنید. پس از سرخ شدن آن ها را از داخل روغن خارج کنید و داخل توری قرار بدهید، زمانی که روغن اضافی آن خارج شد به مدت ۳-۵ دقیقه داخل شهد قرار بدهید و دوباره داخل توری بگذارید تا شهد اضافی آن خارج شود. بامیه های شما آماه مصرف هستند.

 

نحوه درست کردن زولبیا و بامیه رژیمی

نحوه درست کردن زولبیا رژیمی

 

نکات مهم برای تهیه زولبیا و بامیه رژیمی :

• برای رژیمی شدن آن می توانید عسل را جایگزین شهد (شربت) کنید.

• برای طعم بهتر زولبیا و بامیه رژیمی می توانید از شکر رژیمی یا استویا به جای شکر قهوه ای استفاده کنید.

 

• برای سرخ کردن زولبیا و بامیه رژیمی از روغن های سالم مانند روغن آفتابگردان یا روغن کانولا استفاده کنید.

 

• زولبیا و بامیه رژیمی را می توانید در فر نیز بپزید. برای این کار، زولبیا و بامیه ها را روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده است قرار دهید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید.

 

• با این رسپی و طرز تهیه، می توانید زولبیا و بامیه رژیمی خوشمزه و سالم را در منزل تهیه کنید و از طعم دلنشین آن ها بدون نگرانی از کالری و چربی بالا لذت ببرید.

 

سخن آخر :

زولبیا و بامیه یکی از خوشمزه ترین و پرکالری ترین شیرینی های سنتی ایران هستند. اما نمی توان به راحتی از طعم دلچسب و نوستالژیک آن ها گذشت. اگر رژیم دارید و یا با استفاده از روغن های ناسالم قنادی ها مشکل دارید، به راحتی می توانید با استفاده از دستورهای رژیمی، در منزل این دو شیرینی خوشمزه را درست کنید.

 

گردآوری: بخش آشپزی کاروان صحرا

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : آموزش شیرینی پزی تاريخ : 19 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.